2012. február 18., szombat

Zokni 2 tűvel - varrás nélkül

Régen két tűvel kötöttem zoknit, varrás nélkül. De hiába kerestem rá a neten sehol nem találtam a leírását. Egyik ismerősöm segítségével azonban eszembe jutott a módja. És hogy ne felejtsem el újra, felteszem a leírást. Nagyon egyszerű, és apró zoknik kötéséhez ezt a módszert sokkal könnyebb használni.

- Felszedjük a szemeket és egyenesen megkötjük a zokni hátsó szárát. Lehet végig patentmintával, vagy fele patent fele sima, kinek hogy tetszik. A szemek száma a fonal, tű vastagságától, valamint a zokni méretétől függ. És fele szemszám kell mint a körben kötésnél.
- A sarok kialakitása: sor elején és sor végén, szélszem után 1-1 szemet fogyasztunk. Sor elején áthúzva, sor végén összekötve. Addig kell fogyasztani míg a szemek kb. kétharmada eltűnik, majd a következő sima sortól, a szélszemből hurkolva, visszavesszük a szemeket a tűre.
- Megkötjük a talp hosszát sima kötéssel.
- Az orr-rész kialakitása megegyezik a sarokéval, de itt kevesebb szemet hagyunk a tűn. Miután ismét ugyanannyi szemünk van a tűn, mint apasztás előtt, kötni kezdjük a zokni szárát összekapcsolva a hátsó résszel. Sor elején szélszemből felvesszük a szemet, sor végén összekötjük. Mindig 1-el több szem lesz a tűn. Amint felértünk a kezdő sorhoz leláncoljuk a szemeket, vigyázva arra, hogy elég rugalmas legyen a befejezés. Eltisztázzuk a fonalvégeket.

-------------------------------------------------------------------------------

Megpróbáltam lefényképezni az egyes fázisokat, elnézést a képek minőségéért. A fonal amiből készült valami nevesincs fonal, némi gyapjú tartalommal, amihez hozzáfogtam 2 szál vékony, ugyancsak nevesincs cérnát. Igyekszem felhasználni a fonalkészletemet, ezért nem szerepel a leírásaimban fonal név, márka és tű méret.

24 szemre kezdtem

Patentmintával (2 sima 2 fordított) kötöttem 40 sort, majd 24 sor simát - ez lett a zokni szárának hátsó fele.

minden színe sorban 1-1 szemet fogyasztottam míg 10 szem maradt a tűn

következő sima sortól a szélszembe hurkolva újra visszavettem a tűre 1-1 szemet, ezt addig ismételtem míg 24 szem lett a tűn

talp: - 50 sort kötöttem simán

orr: - ugyanúgy fogyasztottam mint a sarkának, addig amíg 8 szem maradt a tűn, majd ugyanúgy vettem vissza a 24 szemet


Következő sor elején felvettem 1 szemet, majd végigkötöttem a sort. Megfordítom a munkát, szélszemből felveszek 1 szemet, végigkötöm a sort, de az utolsó szemet összekötöm az előző sorban felvett szemmel. Így folytattam a munka végéig: sor elején felveszem a szemet, sor végén összekötöm. A tűn így mindig 25 szem van.

Így néz ki a zokni orra:


Néhány észrevétel, amit az első zokni kötésénél észleltem:
- vigyázni kell a kezdés és befejezés rugalmasságára, különben nem tudjuk felhúzni a zoknit
- a patent kötésekor ajánlott sor elején és sor végén is a sima szem, szebb lesz a munka amikor összevesszük a szemeket

Remélem elég érthető volt a leírás, ha mégsem, szívesen válaszolok a kérdésekre.


7 megjegyzés:

Ancsika írta...

Kedves Melinda!
Örülök, hogy rád találtam! Én magam leginkább varrni szoktam, de szeretek horgolni, picit tudok kötni, de az nem kedvencem. Ami viszont mostanság megfogott az épp a zsinórhorgolás. Jelenleg ismerkedő fázisban vagyok vele, egyelőre több az ötletem, mint a tudásom :-) De látom Te profi vagy! És tényleg! Gyönyörűséges holmikat készítesz, és legyél büszke rá! Nagyon szépek a munkáid, a zsinórcsipkéid pedig teljesen elvarázsoltak!
A zoknival kapcsolatosan kérdezem: horgolni is szoktál zoknit? én próbáltam, de elég fura lett :-D, van hová fejlődnöm!

Melinda írta...

Köszönöm elismerő szavaidat, örülök, hogy tetszenek a munkáim! A zsinórcsipke elég időigényes, de amint haladok vele úgy próbálok bejegyzéseket írni róla. Ha segítség kell írj emailben és ha tudok szívesen segítek.
Zoknit még nem horgoltam, gondoltam rá, hogy kipróbálom, de aztán rájöttem a 2 tűvel való kötésre és az adventi naptár tervem majd így kerül megvalósításra. Csak lenne több időm :(

Patrícia írta...

De örülök hogy Rád és a blogodra találtam Ancsika blogján keresztül! :) Nagyon örülök a zoknileírásnak is,. régóta foglalkoztat a zoknikötés gondolata.

Viorica Bako írta...

most probálom a leirás szerint kőtni a zoknit,remélem sikerül.meg fogom irni mi tőrtént .

Melinda írta...

Sok sikert! Írd meg hogy ment, segítek ha elakadsz :)

Névtelen írta...

Kedves Melinda!
Nagyon örülök hogy rád találtam,már egy ideje próbálkozom a zokni kötéssel,sajnos nem valami sok sikerrel,bár eddig a te leírásodat értettem meg a legkönnyebben,viszont van egy kis gondom a saroknál,amikor szaporítom vissza a szemeket a szélszemből a síma soroknál akkor a fordított soroknál mit kelk csinálni , lehet hogy nagyon buta kérdés de elég kezdő vagyok és sajnos nem minden világos.

Melinda írta...

Szia Névtelen!
A fordított sorokat végig kötöd, ott nem kell szaporítani, a sima sorban viszont mindkét szélszemből felveszel 1-1 szemet.